Scroll down for Journal Articles, Book Chapters, Studies and Reports, and Journalistic pieces.
__Books and Edited Collections __________
Loist, Skadi, and Deb Verhoeven, eds. 2019. “Gendered Media Production.” Special issue, Media Industries 6, no. 1. [online]
Krauß, Florian und Skadi Loist, eds. 2018. “Medienindustrien: Aktuelle Perspektiven aus der deutschsprachigen Medienwissenschaft.” Special issue, Navigationen 18, no. 2. DOI:10.25969/mediarep/3532. [online] [PDF]
Dawson, Leanne, and Skadi Loist, eds. 2018. “Queer/ing Film Festivals.” Special issue, Studies in European Cinema 15, no. 1. [online]
Loist, Skadi, ed. 2017. “Teaching European Cinema: The European University Film Award (EUFA) Project.” Dossier, Alphaville, no. 14, 160-218. http://www.alphavillejournal.com/Issue14/Dossier.pdf. [online]
de Valck, Marijke, Brendan Kredell, and Skadi Loist, eds. 2016. Film Festivals: History, Theory, Method, Practice. London, New York: Routledge. [online]
Loist, Skadi. 2015. “Queer Film Culture: Performative Aspects of LGBT/Q Film Festivals.” PhD Thesis, Institut für Medien und Kommunikation, Universität Hamburg. http://ediss.sub.uni-hamburg.de/volltexte/2015/7333/. [online]
Loist, Skadi, Sigrid Kannengießer und Joan Kristin Bleicher, Hg. 2013. Sexy Media? Gender/Queertheoretische Analysen in den Medien- und Kommunikationswissenschaften. Critical Media Studies 3. Bielefeld: transcript. [online]
Diepenbroick, Dorothée von und Skadi Loist, eds. 2009. Bildschön: 20 Jahre Lesbisch Schwule Filmtage Hamburg. Hamburg: Männerschwarm.
__ Journal Articles __________
Brunow, Dagmar, and Skadi Loist. 2023. “Desire Lines: An Interview on the Sociality of Film with B. Ruby Rich.” NECSUS. European Journal of Media Studies 12 (1): 545–85. DOI: 10.25969/mediarep/19614. [PDF] [online]
Loist, Skadi, and Zhenya Samoilova. 2023. “How to Capture the Festival Network: Reflections on the Film Circulation Dataset.” NECSUS. European Journal of Media Studies 12 (1): 767–818. DOI: 10.25969/mediarep/19615. [PDF] [online]
Keilbach, Judith und Skadi Loist. 2023. „Green Media: Von Green Production zu nachhaltiger Medienwissenschaft.“ Nach dem Film (21). https://nachdemfilm.de/issues/text/green-media. [online] [PDF]
Loist, Skadi und Marijke de Valck. 2022. „Spotlight on Film Festivals in Ukraine Today: Accounts, Responses, Calls to Action.“ Journal of Festive Studies 4 (1): 116–34. DOI: 10.33823/jfs.2022.4.1.130. [PDF]
Ehrich, Martha E., Katharina Burgdorf, Zhenya Samoilova, and Skadi Loist. 2022. “The Film Festival Sector and Its Networked Structures of Gender Inequality.” Applied Network Science 7 (1): 1–38. DOI:10.1007/s41109-022-00457-z [PDF]
Arbeitskreis Umfrage des FAM [Ömer Alkin, Julia Bee, Liis Burket, Jiré Emine Gözen & Skadi Loist]. 2022. „„Wie weiß ist die deutschsprachige Medienwissenschaft?“: Hintergründe, Ergebnisse und Reflexionen zur Umfrage der GfM und des Forum Antirassismus Medienwissenschaft.“ Zeitschrift für Medienwissenschaft 14 (1): 192–98. DOI:10.25969/mediarep/18122. [PDF]
Loist, Skadi. 2020. „Zirkulation im Netzwerk: Eine Betrachtung zur Zirkulationskraft von Filmfestivals.“ Zeitschrift für Medienwissenschaft (23): 55–63. DOI:10.25969/mediarep/14833 [PDF]
Verhoeven, Deb, Skadi Loist und Paul S. Moore. 2020. „(Inter)Disziplinäre Routen und digitale Praxis: Kinomatics und die industrielle Geometrie der globalen Kinoforschung.“ montage AV 29 (1): 173–184.
Kinomatics Team [Verhoeven, Deb, Paul S. Moore, Amanda Coles, Bronwyn Coate, Vejune Zemaityte, Katarzyna Musial, Elizabeth Prommer, Michelle Mantsio, Sarah Taylor, Ben Eltham, Skadi Loist & Alwyn Davidson]. 2020. “Disciplinary Itineraries and Digital Methods: Examining the Kinomatics Collaboration Networks.” NECSUS. European Journal of Media Studies 9 (2): 273–98. DOI:10.25969/mediarep/15320. [online] [PDF]
NECSUS Editorial Board [Martina Beugnet, Greg de Cuir, Jr., Malte Hagener, Skadi Loist, Toni Pape, Francesco Pitassio, Belén Vidal]. 2020. “On #Method: A Roundtable with the NECSUS Editorial Board.” NECSUS. European Journal of Media Studies 9 (2): 93–115. DOI:10.25969/mediarep/15343. [online] [PDF]
Loist, Skadi, and Deb Verhoeven. 2019. “Complex Not Complicated: Gendered Media Industries in the Wake of #MeToo.” Media Industries 6 (1): 67–71. DOI:10.3998/mij.15031809.0006.104. [online] [PDF]
Loist, Skadi, and Elizabeth Prommer. 2019. “Gendered Production Culture in the German Film Industry.” Media Industries 6 (1): 95–115. DOI:10.3998/mij.15031809.0006.106. [online] [PDF]
Loist, Skadi und Zhenya Samoilova. 2019. „Open Media Studies und Digitale Methoden: Zur Erforschung von Filmfestivalruns.“ Zeitschrift für Medienwissenschaft: Open Media Studies Blog, 8. Mai. Open Media Studies Blog. https://www.zfmedienwissenschaft.de/online/open-media-studies-blog/digitale-methoden. [online] [PDF]
Loist, Skadi. 2018. „Filmfestivals, theoretisch und methodisch: Zum Stand der Filmfestivalforschung.“ Maske und Kothurn 64 (3): 11–26. [PDF]
Krauß, Florian und Skadi Loist. 2018. „Medienindustrieforschung im deutschsprachigen Raum: Einleitung.“ Navigationen 18 (2): 7–25. DOI:10.25969/mediarep/3533 [PDF]
Loist, Skadi. 2018. „Gendered Media Industries: Argumente für eine geschlechtergerechte und diverse Filmindustrie.“ Navigationen 18 (2): 135–58. DOI:10.25969/mediarep/3541 [PDF]
Dawson, Leanne und Skadi Loist. 2018. “Queer/ing Film Festivals: History, Theory, Impact.” Studies in European Cinema 15 (1): 1–24. DOI:10.1080/17411548.2018.1442901. [online] [PDF]
Loist, Skadi. 2017. “Introduction: Teaching European Cinema—The Dossier on the European University Film Award (EUFA) Project.” Alphaville (14): 162–70. http://www.alphavillejournal.com/Issue14/Dossier.pdf. [online]
Loist, Skadi. 2017. “Developing an Appreciation for Film and European Cinema.” Alphaville (14): 190–93. [online]
Loist, Skadi. 2017. „’Think beyond’: Verhandlung von Geschlecht und Gender im internationalen Kinder- und Jugendfernsehen.“ TelevIZIon 30 (2): 42–45. [PDF]
Loist, Skadi. 2015. “Crossover Dreams: Global Circulation of Queer Film on the Film Festival Circuits.” Diogenes 62 (1): 57–72. DOI:10.1177/0392192116667014. [online] [PDF]
Loist, Skadi. 2014. “Rêves transversaux: La circulation des films queer dans le réseau des festivals.” Transl. Brigitte Rollet. Diogène, no. 245: 80–103. DOI:10.3917/dio.245.0080. [online] [PDF]
Loist, Skadi. 2014. “Teaching Film Festivals: Between Theory and Practice.” Dossier: “Film Festival Pedagogy: Using the Film Festival in or as a Film Course”. Scope (26): 12–15. https://www.nottingham.ac.uk/scope/documents/2014/february/zielinksi.pdf. [online] [PDF]
Loist, Skadi. 2014. „I’m Not There.“ Kettenbrief “Wie ist die Medienwissenschaft der Zukunft und der Utopie?”. Zeitschrift für Medienwissenschaft (10): 20–22. DOI:10.25969/mediarep/1025. [online] [PDF]
Loist, Skadi, and Marijke de Valck. 2013. “Trans* Film Festivals: An Interview with Eliza Steinbock.” NECSUS 2 (2 (#4)): 579–88. DOI:10.5117/NECSUS2013.2.LOIS. [online] [PDF]
Loist, Skadi. 2011. “Precarious Cultural Work: About the Organization of (Queer) Film Festivals.” Screen 52 (2): 268–73. DOI:10.1093/screen/hjr016. [online] [PDF]
__ Book Chapters ________________
Loist, Skadi. 2023. “Queere Filmkultur: Produktionsformen und Infrastruktur.” In Handbuch Medien und Geschlecht: Perspektiven und Befunde der feministischen Kommunikations- Und Medienforschung, edited by Johanna Dorer, Brigitte Geiger, Brigitte Hipfl, and Viktorija Ratković, 585–93. Wiesbaden: Springer. DOI: 10.1007/978-3-658-20707-6_62
Prommer, Elizabeth, and Skadi Loist. 2023. “Filmindustrie: Branchenkultur mit Gender Bias.” In Handbuch Medien und Geschlecht: Perspektiven und Befunde der feministischen Kommunikations- und Medienforschung, edited by Johanna Dorer, Brigitte Geiger, Brigitte Hipfl, and Viktorija Ratković, 571–84. Wiesbaden: Springer. DOI: 10.1007/978-3-658-20707-6_28
Loist, Skadi und Zhenya Samoilova. 2023. „Evidenzbasiert, nicht datengetrieben: Herausforderungen beim Einsatz quantitativer und digitaler Forschungsmethoden für die Festivalforschung.“ In Produktionskulturen audiovisueller Medien: Neuere Perspektiven der Medienindustrie- und Produktionsforschung, hrsg. von Stefan Udelhofen, Dennis Göttel und Aycha Riffi, 85–105. Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-38412-8_6
Künemund, Jan, and Skadi Loist. 2023. “Back to the Future: German Queer Cinema Since 2000.” In Atlas of Contemporary Queer Cinema: Europe 2000-2020, edited by Andrea Inzerillo, 109–46. Milano: Meltemi.
Künemund, Jan, and Skadi Loist. 2023. “Ritorno Al Futuro: Il Cinema Queer Tedesco Dal 2000.” Traduzione di Tommaso Isabella. In Atlante Del Cinema Queer Contemporaneo: Europa 2000-2020, edited by Andrea Inzerillo, 111–51. Milano: Meltemi.
Loist, Skadi. 2023. “Stopping the Flow: Film Circulation in the Festival Ecosystem at a Moment of Disruption.” In Rethinking Film Festivals in the Pandemic Era and After, edited by Marijke de Valck and Antoine Damiens, 17–40. Cham: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-3-031-14171-3_2 [OA PDF]
Ehrich, Martha Emilie, Franziska Thiele, Skadi Loist und Elizabeth Prommer. 2023. „Netzwerke der Ungleichheit: Kodieren von Geschlecht und Ethnizität im Distributionsnetzwerk der Filmindustrie.“ In Handbuch Digitale Medien und Methoden, hrsg. von Sven Stollfuß, Laura Niebling und Felix Raczkowski, 1–24: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-36629-2_11-1.
Loist, Skadi. 2022. „Filmfestivals und Identität: Oder: Was haben queere und jüdische Filmfestivals miteinander zu tun?“. In Jüdischer Film: Ein neues Forschungsfeld im deutschsprachigen Raum, hrsg. von Lea Wohl von Haselberg und Lucy A. Pizaña Pérez, 291–305. München: edition text + kritik. DOI: 10.5771/9783967077223-291.
Loist, Skadi. 2022. „Queere Filmkultur: Produktionsformen und Infrastruktur.“ In Handbuch Medien und Geschlecht: Perspektiven und Befunde der feministischen Kommunikations- und Medienforschung, hrsg. von Johanna Dorer, Brigitte Geiger, Brigitte Hipfl und Viktorija Ratković, 1–9. Springer Reference Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-20712-0_62-1.
Prommer, Elizabeth, and Skadi Loist. 2020. “Where Are the Female Creatives? The Status Quo of the German Screen Industry.” In Women in the International Film Industry: Policy, Practice and Power, edited by Susan Liddy, 43–60. Cham: Palgrave Macmillan. DOI:10.1007/978-3-030-39070-9_3
Loist, Skadi. 2020. “Film Festival Research Workshops: Debates on Methodology.” In Documentary Film Festivals Vol. 1: Methods, History, Politics, edited by Aida Vallejo and Ezra Winton, 41–52. New York, Cham: Palgrave Macmillan. DOI:10.1007/978-3-030-17320-3_4
Prommer, Elizabeth und Skadi Loist. 2019. „Filmindustrie: Branchenkultur mit Gender Bias.“ In Handbuch Medien und Geschlecht: Perspektiven und Befunde der feministischen Kommunikations- und Medienforschung, hrsg. von Johanna Dorer, Brigitte Geiger, Brigitte Hipfl und Viktorija Ratković, 1–14. Springer Reference Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer VS. DOI:10.1007/978-3-658-20712-0_28-1.
Linke, Christine, Stephan O. Görland und Skadi Loist. 2018. „Wissenschaftskommunikation auf Twitter: Lesearten zum Diskurs um #TimHunt und #distractinglysexy Frauen in wissenschaftlichen Laboren.“ In Wissenschaftskommunikation: Die Rolle der Disziplinen, hrsg. von Lutz Hagen, Corinna Lüthje, Farina Ohser und Claudia Seifert, 213–28. Baden-Baden: Nomos. DOI:10.5771/9783845276427-213.
Loist, Skadi. 2018. „Queer Cinema Studies: Ein Überblick.“ In Queer Cinema, hrsg. von Dagmar Brunow und Simon Dickel, 36–55. Mainz: Ventil. [PDF]
Loist, Skadi. 2017. „Please Relax Now: Vika Kirchenbauers Interventionen in Repräsentations- und Rezeptionsregime.“ In Anerkennung und Sichtbarkeit: Perspektiven für eine kritische Medienforschung, hrsg. von Tanja Thomas, Lina Brink, Elke Grittmann und Kaya de Wolff, 235–52. Critical Studies in Media and Communication 18. Bielefeld: transcript. DOI:10.14361/9783839440117-015. [PDF]
Loist, Skadi. 2016. “The Film Festival Circuit: Networks, Hierarchies, and Circulation.” In Film Festivals: History, Theory, Method, Practice, edited by Marijke de Valck, Brendan Kredell, and Skadi Loist, 49–64. London, New York: Routledge. DOI:10.4324/9781315637167 [online] [PDF]
Loist, Skadi. 2016. “Part III – Method: Introduction.” In Film Festivals: History, Theory, Method, Practice, edited by Marijke de Valck, Brendan Kredell, and Skadi Loist, 119–21. London, New York: Routledge. DOI:10.4324/9781315637167
Loist, Skadi. 2015. „Über die Freuden kollektiver Filmerfahrung bei Filmfestivals.“ In Die Körper des Kinos: Für eine fröhliche Filmwissenschaft, hrsg. von Christian Hüls, Natalie Lettenewitsch und Anke Zechner, 207–14. Frankfurt am Main, Basel: Stroemfeld. [PDF]
Loist, Skadi. 2014. „Queer Fun in Boy_Girl Shorts: Programmstrategien bei LGBT/Q-Filmfestivals.“ In Un/verblümt: Queere Ästhetiken und Theorien, hrsg. von Josch Hoenes und Barbara Paul, 136–53. Berlin: Revolver. [PDF]
Loist, Skadi, Angelika Baier und Susanne Hochreiter. 2014. „Selbstbehauptung und Fremderklärung: Filmische Repräsentationen von Inter*geschlechtlichkeit.“ In Inter*geschlechtliche Körperlichkeiten: Diskurs/Begegnungen im Erzähltext, hrsg. von Angelika Baier und Susanne Hochreiter, 151–64. Wien: Zaglossus. [PDF]
Loist, Skadi. 2013. “The Queer Film Festival Phenomenon in a Global Historical Perspective (the 1970s-2000s).” In Une histoire des festivals: XXe-XXIe siècle, edited by Anaïs Fléchet, Pascale Gœtschel, Patricia Hidiroglou, Sophie Jacotot, Caroline Moine, and Julie Verlaine, 109–21. Paris: Publications de la Sorbonne. [PDF]
Loist, Skadi. 2013. „Konvergenzen im Filmfestival-Circuit: Filmfestivalforschung und Queer Studies.“ In Sexy Media? Gender/Queertheoretische Analysen in den Medien- und Kommunikationswissenschaften, hrsg. von Skadi Loist, Sigrid Kannengießer und Joan K. Bleicher, 187–205. Critical Media Studies 3. Bielefeld: transcript. DOI:10.14361/transcript.9783839411711.187 [PDF]
Kannengießer, Sigrid, Skadi Loist und Joan Kristin Bleicher. 2013. „Einleitung.“ In Sexy Media? Gender/Queertheoretische Analysen in den Medien- und Kommunikationswissenschaften, hrsg. von Skadi Loist, Sigrid Kannengießer und Joan K. Bleicher, 7–20. Critical Media Studies 3. Bielefeld: transcript. DOI:10.14361/transcript.9783839411711.intro [PDF]
Loist, Skadi. 2013. „Roadmovie.“ In Filmwissenschaftliche Genreanalyse: Eine Einführung, hrsg. von Markus Kuhn, Irina Scheidgen und Nicola V. Weber, 271–89. Berlin: De Gruyter. [PDF]
Loist, Skadi. 2013. „Filmanalyse: Vivere.“ In Filmwissenschaftliche Genreanalyse: Eine Einführung, hrsg. von Markus Kuhn, Irina Scheidgen und Nicola V. Weber, 290–93. Berlin: De Gruyter. [PDF]
Loist, Skadi. 2012. “A Complicated Queerness: LGBT Film Festivals and Queer Programming Strategies.” In Coming Soon to a Festival Near You: Programming Film Festivals, edited by Jeffrey Ruoff, 157–72. St. Andrews: St Andrews Film Books. [PDF]
Loist, Skadi, and Ger Zielinski. 2012. “On the Development of Queer Film Festivals and Their Media Activism.” In Film Festival Yearbook 4: Film Festivals and Activism, edited by Dina Iordanova and Leshu Torchin, 49–62. St Andrews: St Andrews Film Studies. [PDF]
Loist, Skadi, and Marijke de Valck. 2012. “Thematic Bibliography on Film Festival Research: Update 2011.” In Film Festival Yearbook 4: Film Festivals and Activism, edited by Dina Iordanova and Leshu Torchin, 303–15. St Andrews: St Andrews Film Studies. [PDF]
de Valck, Marijke, and Skadi Loist. 2011. “What Is New in Film Festivals Studies: Thematic Bibliography on Film Festival Research – Update 2010.” In Film Festival Yearbook 3: Film Festivals and East Asia, edited by Dina Iordanova and Ruby Cheung, 276–92. St. Andrews: St Andrews Film Studies. [PDF]
Loist, Skadi, and Marijke de Valck. 2010. “Thematic Bibliography on Film Festival Research – Update: 2009.” In Film Festival Yearbook 2: Film Festivals and Imagined Communities, edited by Dina Iordanova and Ruby Cheung, 220–58. St. Andrews: St Andrews Film Studies. [PDF]
de Valck, Marijke, and Skadi Loist. 2009. “Film Festival Studies: An Overview of a Burgeoning Field.” In Film Festival Yearbook 1: The Festival Circuit, edited by Dina Iordanova and Ragan Rhyne, 179–215. St. Andrews: St Andrews Film Studies. [PDF]
Loist, Skadi und Monika Treut. 2009. „Das Queer Cinema und die Bedeutung lesbisch-schwuler Filmfestivals: Monika Treut im Interview mit Skadi Loist.“ In Bildschön: 20 Jahre Lesbisch Schwule Filmtage Hamburg, hrsg. von Dorothée von Diepenbroick und Skadi Loist, 12–20. Hamburg: Männerschwarm. http://www.filmportal.de/material/interview-mit-monika-treut. [online] [PDF]
Loist, Skadi, Heiner Roß und Marion Roß. 2009. „Der Beginn der LSF in der Zusammenarbeit mit dem Kommunalen Kino Metropolis: Heiner & Marion Roß im Gespräch mit Skadi Loist.“ In Bildschön: 20 Jahre Lesbisch Schwule Filmtage Hamburg, hrsg. von Dorothée von Diepenbroick und Skadi Loist, 52–58. Hamburg: Männerschwarm
Loist, Skadi, Michael Malert und Ulrike Zimmermann. 2009. „Querbild e.V. – über die Entstehung des Trägervereins der LSF und die Folgen: Michael Malert & Ulrike Zimmermann im Gespräch mit Skadi Loist.“ In Bildschön: 20 Jahre Lesbisch Schwule Filmtage Hamburg, hrsg. von Dorothée von Diepenbroick und Skadi Loist, 98–104. Hamburg: Männerschwarm.
Loist, Skadi. 2008. „Frameline XXX: Thirty Years of Revolutionary Film: Der Kampf um queere Repräsentationen in der Geschichte des San Francisco International LGBT Film Festival.“ In Medien – Diversität – Ungleichheit: Zur medialen Konstruktion sozialer Differenz, hrsg. von Ulla Wischermann und Tanja Thomas, 163–81. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. DOI:10.1007/978-3-531-90860-1_9 [PDF]
Ommert, Alek und Skadi Loist. 2008. „featuring interventions: Zu queer-feministischen Repräsentationspraxen und Öffentlichkeiten.“ In Im Zeichen des Geschlechts: Repräsentationen – Konstruktionen – Interventionen, hrsg. von Celine Camus, Annabelle Hornung, Fabienne Imlinger, Milena Noll und Isabelle Stauffer, 124–40. Königstein/Taunus: Ulrike Helmer. [PDF]
__ Data Sets, Research Reports & Working Papers__________
Loist, Skadi, and Evgenia Samoilova. 2023. “Film Circulation Dataset.” Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.7887672. [online]
Loist, Skadi, and Sarah Herbst. 2021. “The Results of the FAIR FESTIVAL AWARD Survey 2020.” Berlin: Workgroup Festival Labour in verdi; Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF. https://festivalarbeit.verdi.de/umfrage. [PDF DE] [PDF EN]
Loist, Skadi, and Zhenya Samoilova. 2021. “Data Collection and Operationalization of Film Festival Categories.” Working Paper. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.7933399. [PDF]
Samoilova, Zhenya, and Skadi Loist. 2019. “Film Circulation Project Questionnaire.” (Version 2019). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.3581359. [PDF]
Prommer, Elizabeth und Skadi Loist. 2016. “Where are the Women Directors? Report on Gender Equality for Directors in the European Film Industry 2006-2013. National Report – Germany.” European Women’s Audiovisual Network (EWA). [online] [PDF]
Prommer, Elizabeth und Skadi Loist. 2016. “Who Directs German Feature Films? Gender Report: 2009-2013.” Rostock: Institut für Medienforschung, Universität Rostock. http://www.imf.uni-rostock.de/uploads/media/Gender-Report-Deutscher_Kinofilm_2015.pdf. [online] [PDF]
__ Bibliographies ________________
Loist, Skadi, and Marijke de Valck. 2022. “FFRN Bibliography.” http://www.filmfestivalresearch.org/index.php/ffrn-bibliography/. [online]
de Valck, Marijke, and Skadi Loist. 2013. “Festivals.” Oxford Bibliographies Online: Cinema and Media Studies. https://doi.org/10.1093/OBO/9780199791286-0155 [online] [PDF]
de Valck, Marijke, and Skadi Loist. 2009. Film Festivals / Film Festival Research: Thematic, Annotated Bibliography (2nd Ed.). Medienwissenschaft: Berichte und Papiere 91. Universität Hamburg, Institut für Germanistik. DOI:10.25969/mediarep/12900 .
Loist, Skadi, and Marijke de Valck. 2008. “Film Festivals / Film Festival Research: Thematic, Annotated Bibliography.” Compiled for the Film Festival Research Network. Medienwissenschaft: Berichte und Papiere 91. Universität Hamburg, Institut für Germanistik.
__ Reports & Reviews ________________
Loist, Skadi. 2014. “Cultural Transfer and Political Conflicts. Film Festivals During the Cold War: 09.05.2014-10.05.2014, Leipzig.” Conference report. H-Soz-Kult, September 11, 2014. http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/tagungsberichte/id=5533. [online] [PDF]
Loist, Skadi, and Marijke de Valck. 2012. “Busan Cinema Forum 2011: Report.” NECSUS: European Journal of Media Studies 1 (1): 197–200. https://doi.org/10.5117/necsus2012.1.lois . [online] [PDF]
Loist, Skadi. 2008. “Marijke De Valck (2007): Film Festivals. From European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam: Amsterdam Univ. Press | Kai Reichel-Heldt (2007): Filmfestivals in Deutschland. Zwischen kulturpolitischen Idealen und wirtschaftspolitischen Realitäten. Frankfurt am Main u.a. Lang.” Buchrezension. Medien & Kommunikationswissenschaft 56 (3-4): 454–55. DOI:10.5771/1615-634x-2008-3-4-454 . [PDF]
Loist, Skadi. 2006. “Brigitte Hipfl, Elisabeth Klaus, Uta Scheer (Hg.). Identitätsräume: Nation, Körper und Geschlecht in den Medien. Eine Topographie.” Buchrezension. Feministische Studien 24 (1): 155–57. DOI:10.1515/fs-2006-0116
__ Conference Proceedings _________________
Samoilova, Zhenya, and Skadi Loist. 2019. “Using a Feminist and Inclusive Approach for Gender Identification in Film Research.” In Complexities: Digital Humanities 2019, edited by ADHO. Poster. https://dev.clariah.nl/files/dh2019/boa/0790.html. [online]
Verhoeven, Deb, Paul S. Moore, Vejune Zemaityte, Skadi Loist, and Zhenya Samoilova. 2019. “Intellectual Networks and Cultural Networks: Kinomatics and the Complex Cultural Geometry of Cinema.” Digital Humanities Conference 2019 (DH2019), July 10. https://dev.clariah.nl/files/dh2019/boa/1010.html. [online]
Loist, Skadi. 2012. “Social Change?! The Status of Women’s Film Festivals Today.” Keynote Women’s Film Festivals in Dialogue, Cologne (DE), April 20, Internationales FrauenFilmFestival Dortmund|Köln 2012. Zenodo. DOI: 10.5281/zenodo.8371067. [PDF]
Loist, Skadi. 2011. “On the Relationships Between Film Festivals and Industry.” In Busan Cinema Forum: Seeking the Path of Asian Cinema: East Asia, edited by Yong-Kwan Lee, 381–402. Busan: Busan Cinema Forum. [PDF]
__ Journalistic Writing ________________
Loist, Skadi. 2021. „Die Zukunft des Kinos.“ Vision Kino. [online]
Loist, Skadi. 2021. “Film Festivals as Cultural Contact Zones: Potential for Sector and Cinemas.” shortfilm.de, October 5, 2021. https://www.shortfilm.de/en/filmfestivals-als-kulturelle-kontaktzone-potenziale-fuer-branche-und-kino/. | Loist, Skadi. 2021. „Filmfestivals als kulturelle Kontaktzone: Potenziale für Branche und Kino.“ shortfilm.de, 5. Oktober 2021. https://www.shortfilm.de/filmfestivals-als-kulturelle-kontaktzone-potenziale-fuer-branche-und-kino/. [online EN] [online DE]
Loist, Skadi. 2020. „’Keine Einzelkämpferin mehr zu sein, ist eine der schönsten Erfahrungen der letzten Jahre.’: Ursula Wolschlager im Gespräch.“ TAKE (11): 54–57. [online]
Loist, Skadi und Peter Hartig. 2019. „Sieben Mythen.“ cinearte: Nachrichten für Filmschaffende (440): 2–11. [PDF]
Loist, Skadi. 2014. “What Is Queer Film Culture’s Past and Present?” Guest post. Women and Hollywood, September 26, 2014. [online]
Loist, Skadi. 2014. „Beziehungsweise New York: Sex und Lebenskonzepte um die 40.“ Daumenkino, Gast-Blickwinkel aus Paderborn, 11. Juni 2014. [online]
Loist, Skadi. 2014. „Leinwandlesbe als Diskursfigur.“ Sissy (#22): 20–21. [online] [PDF]
Loist, Skadi. 2013. „Come Out and Watch a Movie.“ an.schläge (07/08): 23–25. [PDF]
Loist, Skadi. 2011. „Queer Cinema: Eine Kinogeschichte zwischen den Kategorien.“ Hugs and Kisses 7: 28–34. [PDF]
Loist, Skadi. 2010. “Queer Film and the Film Festival Circuit.” Curator’s Note. In Media Res (14.9.2010). [online]
Loist, Skadi. 2005. „transgender transnational: Fremde Haut parallel gesehen mit Boys Don’t Cry.“ Diskus 54 (3): 34–38. [online] [PDF]
__ Science Communication: Media, Interviews & Podcasts__________
Darida, Muri. 2022. „Neue Gesichter an der Potsdamer Filmuni: Babelsberg goes queer.“ Siegessäule (März): 30–31. [online]
Rapprich, Mari Lena. 2021. „Filmfestivals als Sammlung? Im Gespräch mit Skadi Loist.“ Podcast. 16. November 2021. Filmfestivals als Sammlung, Folge 3. [online]
Halter, Kathrin. 2021. „’Festivals sind Teil des Auswertungskreislaufs’.“ Cinebulletin (530): 10–12. | Halter, Kathrin, « ‘Les festivals font partie intégrante de la chaîne de valorisation’ », dans Cinebulletin: Zeitschrift der Schweizer Filmbranche, n° 530, 2021, p. 10–12. [online DE] [online FR] [PDF DE] [PDF FR]
Wiemer, Isabel (Red.). 2021. „Gehörlose Darsteller: Vielfalt im Film.“ BR Fernsehen. 25. September 2021. Sehen statt Hören. [online]
Pausch, Lisa. 2021. „Alles so schön bunt hier: Wie divers sind Netflix & Co. wirklich?“. Bayern 2. 24. September 2021. Zündfunk. [online]
Konhäuser, Daniel. 2021. „Queer Cinema.“ 3sat. 17. Juli 2021. [online]
Hermanski, Susanne. 2021. „Diversity in German Filmmaking #2: Film Schools, Agencies and Casting Offices.“ German Films Quarterly (2): 6–9. [online]
Schulze, Lea. 2021. „Wir sind die Gesellschaft.“ Der Tagesspiegel, 12. April 2021. [online $]
Koch, Judith. 2021. „Que(e)ring Film: Wissenschaftliche Forschung für mehr Diversität in Film und Schauspiel.“ Podcast. Filmuniversität Babelsberg. 24. Februar 2021. Dritte Klappe. [online]
Steffes-Halmer, Annabelle. 2021. „Netflix-Serie Bridgerton: Erfolg dank Colorblind Casting?“. Deutsche Welle, 5. Januar 2021. [online]
Yah, Yugen. 2020. „Vielfalt im Film: New Queer Cinema.“ Podcast. 29. Oktober 2020. Indie Film Talk. [online]
Weissenburger, Peter. 2020. „Gleichstellung in Filmbranche: ‘Etwas Grundlegendes verändern’.“ taz, 17. Juli 2020, S. 17. [online]
Plumeier, Lisa and Magda Rotko. 2020. „A Chat with Skadi Loist.“ Podcast. 3. Juni 2020. The Splash by NEXT WAVE. [online]
“Wie divers sind deutsche Filme und Fernsehserien?” ARD Brisant, 26. Mai 2020.
Freitag, Jan. 2019. „’Wir brauchen einen echten Kulturwandel’.“ DWDL.de, 17. Januar 2019. [online]
Magdalinou, Christina, Silvia Torneden und Ana Grillo. 2014. Acting Out: 25 Years of Queer Film & Community in Hamburg. Documentary film, 85min. Berlin: Salzgeber.
Wagner, Patrick. 2013. „Queer Film: Läuft doch super!“. epd Film (9): 16–17.
Fust, Philipp und Skadi Loist. 2013. „Unmöglich frei? Skadi Loist im Gespräch über (Queer) Roadmovies und (queeren) Aktivismus.“ Daumenkino. [online]